OTÁZNIKY OKOLO LANOVKY

Značky: , , , ,

Martinská radnica zaspala dobu. Andrej Hrnčiar mal vybudovanie lanovky na Martinské hole v programe už vo svojom prvom volebnom období . Teraz končí druhé a zrazu si spomenul na lanovku. Ale kým ostatné mestá a regióny získavali na podobné projekty milióny z eurofondov, Martin spal. A. Hrnčiar tvrdil, že Transparentné mesto priláka investorov. Neprilákalo žiadneho významného. A. Hrnčiar sa stal poslancom NR SR za maďarskú stranu Most – Híd a odôvodňoval to tým, že ide do parlamentu preto aby vybavil niečo pre Martin. Doteraz nevybavil nič. Ak chceme lanovku, budeme sa na ňu musieť súkromnej firme poskladať my všetci. Okolo spôsobu financovania, návratnosti investície a realizácie tohto projektu je stále množstvo otáznikov. Nás zaujímajú najmä názory obyvateľov Martina na túto tému. Postupne vám ich budeme prinášať. Dnes uverejňujeme rozhovor s Ing. Ondrejom Potančokom, ktorý je už desať rokov obyvateľom mestskej časti Stráne. V dobe keď sa pripravovala výstavba lanovky z Jedľovín bol poslancom mestského zastupiteľstva a dobre si pamätá priebeh udalostí.

SONY DSC
Ing. Ondrej Potančok

– Pán Potančok, aký je dnes váš postoj k výstavbe lanovky?

Som zástancom vybudovania lanovky, ale tak, aby to malo čo najmenší negatívny dopad na financie mesta a kvalitu života jeho obyvateľov, najmä Strání. Po prečítaní článku v regionálnom periodiku o priebehu posledného MsZ k problematike výstavby lanovky na Martinské hole ma zarazilo konštatovanie, že Pro Ski sa dohodli s občanmi Strání o výstavbe lanovky. Zaujímalo by ma, s ktorými občanmi a na čom sa dohodli, lebo napr. so mnou ani s ľuďmi, ktorých poznám, sa nikto o ničom nedohodol.

– Napriek tomuto faktu podporujete realizáciu projektu?

Že s Martinskými hoľami treba niečo urýchlene robiť, je úplne jasné. Lebo ak sa nič neurobí, verejnosť na ne ako na lyžiarske stredisko zabudne. Ale dôležitou otázkou je , kto to bude robiť, za akú cenu čo sa týka financií a dopadov na životné prostredie.

– Máte na mysli niečo konkrétne?

V tejto súvislosti je zaujímavé najmä to, prečo musí mať lanovka akurát 8-miestne kabínky / že by pre to, lebo niekto akurát takéto kabínky vyrába ?/ A ďalšia vec by ma veľmi zaujímala: kde bude tých 250 parkovacích miest a najmä kde bude tých ďalších 250 „príležitostných“.
Ako správne skonštatoval aj pán primátor, pri hodinovej kapacite 2000 osôb dôjde k zahlteniu pokladní a vstupov k vlekom. Tí čo chodia na Hole lyžovať tvrdia, že množstvo ľudí na Holiach, pri ktorom sa tam ešte ako-tak dá lyžovať, je cca 2500 osôb . To je 1,5 hod. kapacita lanovky v plnej prevádzke. A čo potom s ďalšími ľuďmi ?

SONY DSC
Jednu opustenú stanicu lanovky už máme. Pribudne k nej ďalšia?

– V čom vidíte ďalšie problémy?

Pri plnej kapacite parkovacích miest pre 500 vozidiel by tieto museli prísť plne obsadené, aby nimi prišlo k lanovke 2000 ľudí, čo nie je pravdepodobné. Ako sa tam potom dostanú tí ďalší ? Tých 10 autobusov na to tiež asi stačiť nebude. A neviem kto sa koho pýtal, či mu nebude vadiť, ak sa v zime denne preženie cez súčasnú cestu navyše 500 vozidiel oproti dnešnej premávke a aký to bude mať dopad okrem iného na fungovanie MHD ? A čo chodník pri ceste? Bez neho tam pri uvedenej predpokladanej záťaži cesty, nebude možný pohyb pre peších.

– Čo si myslíte o pripravovanej verejnej súťaži?

V materiáloch, ktoré dostali poslanci k dispozícii je jedna veľmi zaujímavá veta: „ Lanová dráha nami požadovaného typu a lokalizácie bola projektovaná súčasným prevádzkovateľom lyžiarskeho strediska Martinské hole .“ Predpokladám, že projektant už teda vedel aj typ a dodávateľa kabíniek. Akú to teda ideme robiť súťaž ? Asi preto vieme aj typ kabíniek Carvatech!

– Aká je podľa vás informovanosť verejnosti o podrobnostiach pripravovanej výstavby?

Zaráža ma, že k výstavbe cyklotrás, ktoré budú mať oveľa menší dopad na pohyb ľudí v meste, bola verejná diskusia, ale k výstavbe lanovky na MH, ktorej súvislosti budú mať oveľa väčší dopad na ľudí žijúcich na Stráňach, sa zatiaľ vôbec nediskutovalo. Až na to, že sa Pro Ski s občanmi Strání vraj „dohodli“. A prečo by sa s občanmi mala dohodnúť práve firma Pro Ski? Už vyhrala súťaž?

redakcia regionportal.sk

/ 175 Articles

Ján Farský

Pridať príspevok

Your email address will never be published or shared and required fields are marked with an asterisk (*).