Toto bude drahé divadlo (…alebo pokus o resuscitáciu pamäti)

Značky: , , , ,

Pri pozeraní záznamu z ostatného rokovania MsZ Martin o pláne výstavby kabínkovej lanovky na Martinské hole zarážajú slová primátora A. Hrnčiara, že dnes nemáme nič, že sme premeškali sme dobu a preto treba vyhlásiť dve súťaže. Jednu na návrh riešenia kabínkovej lanovky vrátane ceny a druhú na získanie inštitúcie, ktorá by požičala mestu peniaze.

Zarážajú preto, lebo projekt Martinské hole II. Javorina v rámci ktorého je riešená aj kabínková lanovka bol na MsZ v Martine verejne prejednávaný viackrát už v rokoch 2005 a 2006.

Po siedmych rokoch sa niekto hrá na stratu pamäti a niekto sa tvári, že nič nevie a pompézne marketingovo vyhlasuje transparentnú súťaž na „objavenie teplej vody“.
Prečo? Preto, lebo niet inej cesty ako do nevydareného projektu privátnej spoločnosti Pro Ski dostať mestské peniaze.
Lebo aké asi iné transparentné podklady pripraví pracovná komisia na vypísanie prvej primátorovej súťaže ?

Dnes tam sedia niektorí poslanci, ktorí tam boli aj vtedy a aktívne tento projekt pripomienkovali. Napr. mestská časť Stráne chcela v rámci projektu rozšíriť cestu od konečnej zastávky autobusu až po plánované záchytné parkovisko pri údolnej stanici, atď. Preto slová, že nevieme nič – sú len obyčajné divadlo. Pre oživenie pamäti novinárov NŽT a poslancov, ktorí sedeli v MsZ aj vtedy ( Zuberec, Malík, Červeňová, Kollár, Adamicová, Horecký) pripomínam napr. film, ktorý pripravila a na MsZ prezentovala v tom čase spoločnosť Pro Ski. Vo filme sú na úvod použité historické zábery SFÚ zo súťaží na Martinkách a v ďalšej časti spoločnosť Pro Ski podrobne projekt poslancom, prítomnej verejnosti a novinárom NŽT prezentuje.

Projekt rieši prepravu lyžiarov, lyžovanie a zasnežovanie na vysokej technickej úrovni“ hovorí sa v úvode prezentácie.

Ďalej sa vo filme presne hovorí a ukazuje ako bude riešená preprava lyžiarov z Podstráni na MH. Lyžovanie sa zabezpečí výstavbou troch zjazdoviek o celkovej dĺžke 3,5 km a unikátnej zjazdovky z MH na Stráne. Prepravu lyžiarov na zjazdovkách zabezpečia tri sedačkové lanovky, jedna 6 miestna a dve 4 miestne. Zasnežovací systém pokryje umelým snehom novopostavené aj stávajúce lyžiarske trate o rozlohe 39 ha.
„Najslabší článok LS MH je preprava lyžiarov na MH“ hovorí sa vo filme. Projekt spoločnosti Pro Ski toto rieši rekonštrukciou odstavenej sedačky na 8 miestnu kabínkovú lanovku spoločnosti Dopelmayer. Vrcholová stanica MH vo výške 1247 m nad morom bude v tesnej blízkosti súčasnej stanice. Mimo iného bude obsahovať tiež samosobslužnú reštauráciu so 100 stoličkami a ubytovanie pre obsluhu.
Do I. etapy MH II. Javorine je v roku 2006 ešte zahrnutá aj výstavba 6 miestnej sedačkovej lanovky Krížava dĺžky 950 m spolu s lyžiarskou traťou. Sedačka bude mať 47 sedačiek, kapacita prepravy 2400 osôb/hodina.
Chýbajú poslancom a primátorovi podrobné informácie?

Pozrite si prosím film a pýtajte sa kolegov, ktorí sedia vedľa vás. Lebo tento projekt kabínkovej lanovky o ktorom chýbajú podrobné informácie existoval už v roku 2005 a poslanci vrátane novinárov NŽT boli o ňom podrobne informovaní.

Ak sa chce nejaká spoločnosť zapojiť do primátorovej tzv. transparentnej súťaže a má podať návrh riešenia vrátane ceny tak musí mať dnes spracovaný projekt minimálne na úrovni k územnému rozhodnutiu. Tento projekt musí mať prerokovaný minimálne s dotknutými orgánmi a organizáciami aby pri jeho schvaľovaní a posudzovaní nenarazila na problém realizovateľnosti, resp. na opatrenia, ktoré môžu mať vplyv na cenu.
Ďalej musí mať uchádzač spracovaný a schválený minimálne zámer posudzovania vplyvu projektu na životné prostredie (Minimálne EIA na stupni zisťovacieho konania.) Inak nemá istotu, že projekt bude z hľadiska vplyvu na životné prostredie v danej lokalite realizovateľný. Samozrejmosťou je mať pripravené vlastnícke vzťahy k pozemkom atď. Až potom môže podať serióznu ponuku aj s cenou.

Kto dnes vlastní takýto projekt ?

Spoločnosť, ktorá ho prezentovala už v roku 2005. A kruh tzv. transparentnej súťaže sa uzatvára. Herci sa vymenia, ale role zostanú. Transparentná súťaž pre vopred vybraného uchádzača.
Napríklad tak ako aj súťaž na „dodávateľa odpadového hospodárstva mesta…

Pre spoločnosť, ktorá napriek sľubom ani po siedmych rokoch tento projekt nezrealizovala sa transparentne pripravuje super finančná injekcia.
Pri meste banka samozrejme nebude skúmať či bude a ako bude investícia do kabínkovej lanovky  ekonomicky rentabilná. Mesto so svojim majetkom a rozpočtom je dobrý klient. Založí svoj majetok, úver dostane a lanovku a parkoviská postaví. A potom bude 10 možno viac rokov z daní občanov úver splácať. Či sa na holiach lyžovať bude alebo nie.
Pripravuje sa drahá divadelná hra, len aby občania mali dosť peňazí na kúpu lístkov.

vlcsnap-2013-03-20-09h44m12s156

regionportal.sk
video a foto : verejné zdroje

/ 2944 Articles

Red

3 Comments

  1. Jozef P

    To video stojí fakt za pozretie !

    Odpovedať

  2. JaJa

    Na úvod prikladám 3 citáty zo stránky primátora http://www.andrejhrnciar.sk
    1, „Časom by tu mala byť vybudovaná napríklad aj zjazdová trať, ktorá by mala patriť medzi najdlhšie na Slovensku. Mali by byť dobudované aj dopravné zariadenia a rôzne služby pre lyžiarov,“ spresnila predsedkyňa predstavenstva ProSki Gabriela Hrbáňová.
    2, „Teraz sú vyčistené majetkové vzťahy, je tu len jeden investor a nemali by hroziť žiadne problémy. Akcie sme (mesto) kúpili za asi 50 miliónov korún (asi 1,66 milióna eur) a predali sme ich za viac než 50 miliónov korún. Čiže bol tam mierny zisk,“ poznamenal martinský primátor Andrej Hrnčiar.
    3, Podľa neho mesto nechce na holiach podnikať a svoj podiel v LSMH možno predá. Hrnčiar naznačil, že akcie možno skončia v rukách firmy Pro Partners, ktorá je materskou spoločnosťou Pro Ski. Primátor pripomenul, že bývalé vedenie mesta chcelo investovať do rozvoja holí asi miliardu korún. To by však bolo pre Martin vraj nevýhodné.
    Zatial neviem o tom, že mesto vlastní akcie v a.s. ProSki, tak prečo je zrazu výhodné investovať do cudzieho majetku? A po druhé prečo sa chodí Balucha sťažovať na mesto, že im nejde podnikanie, viď. správa-dávam do pozornosti: http://www.martin.sk/data/msz/1337863477.pdf, z čoho chcú potom investovať do strediska keď teraz už sú pred krachom? A mesto čiže primátor im pozorne načúva. Ale asi vie prečo, lebo sa chysta klasický slovenský byznisplan mesto za novu lanovku zaplati a sukromnik potom na nej dobre zarobi, tak ako to uz v tomto meste bolo. ČO SME SI ZVOLILI TO MÁME.

    Odpovedať

  3. FERO

    Ja len zopakujem, čo sa tu už povedalo:
    – Kde bol supermanažér Hrnčiar celých 6 rokov, keď iní zohnali peniaze z eurofondov a budovali za ne lyžiarske strediská?
    – kde sú tí sľubovaní investori, ktorých mal do Martina prilákať slávny projekt Transparentné mesto? – čo doteraz vybavil pre Martin ako poslanec NR SR s tými svojimi maďarmi, keď sa oháňal tým, že ide medzi nich práve preto aby pomohol Martinu?
    – lanovka je zase len spôsobom ako sa aj so svojou partičkou poriadne nabaliť a prikryť kšefty blábolmi o verejnom záujme… presne ako pri legendárnych projektoch Bilbao – bývanie pre mladých, Martin, hlavné mesto európskej kultúry, predaj mestských pozemkov kamošovi pod priemyselný park, ktorý nikdy nevznikol, atď…
    skrátka, čo projekt, to rana pre Martin, ale terno pre vrecká Otca mesta a prisluhovačov, ktorí v mestskom zastupiteľstve veselo dvíhajú ruky a všetky tieto megasvinstvá mu odsúhlasujú. Teraz nás tu zase oblbujú lanovkou!!!

    Odpovedať

Pridať príspevok

Your email address will never be published or shared and required fields are marked with an asterisk (*).